Ta strona wygląda lepiej z uruchomionym JavaScript

i5-2500 + GTX1050: Testy syntetyczne

 ·  ☕ 2 min czytania

W serii poprzednich artykułów opisałem budowę komputera będącego moim pierwszym projektem. Po zakończeniu budowy przyszedł czas na testy, które rozpocząłem od programów do benchmarków i testów syntetycznych. W tym artykule przedstawię uzyskane przez komputer wyniki.

Podzespoły testowanego komputera

  • Procesor Intel Core i5-2500, 4 rdzenie, 3,3GHz, turbo do 3,7GHz
  • Karta graficzna ASUS ROG STRIX GTX1050 z 2GB pamięci GDDR5
  • Pamięć RAM DDR3 8GB 1333MHz
  • Dysk SSD 240GB AData SU650
  • Dysk HDD SATA 500GB
  • Płyta główna HP 1494 (z komputera HP Elite 8200)
  • Zasilacz HP 320W
  • System operacyjny Windows 10 Home

Test stabilności systemu

Pierwszym wykonanym przeze mnie testem był test stabilności całego systemy. W tym celu uruchomiłem “torture test” w Prime95 oraz “stress test” w Furmarku. Pierwsza z aplikacji wygenerowała stałe maksymalne obciążenie procesora, a druga zrobiła to samo z kartą graficzną.

Z tak uruchomionymi programami pozostawiłem komputer na godzinę. W tym czasie komputer się nie spalił, aplikacje działały dalej, więc test stabilności uznałem za zakończony pozytywnie. Przy okazji sprawdziłem maksymalną temperaturę, jaką w takich warunkach osiągnęły podzespoły komputera. Dla procsora było to 81, a dla karty graficznej 63 stopni Celsiusza. Przy maksymalnym obciążeniu komputer pobierał z gniazdka 180W mocy, więc zasilacz też jest bezpieczny.

3DMark FireStrike i TimeSpy

Na pierwszy ogień poszły testy w programie 3DMark, ponieważ są one jednymi z najpopularniejszych, a na ich wynik wpływa wydajność CPU i GPU . Zdecydowałem się na przeprowadzenie dwóch testów: Fire Strike i Time Spy.

Wyniki tych benchmarków widoczne są na zdjęciu poniżej. W skrócie oznaczają, że komputer powinien dać sobie radę z grami w rozdzielczości FullHD.

Zdjęcie wyników testów komputera w programie 3DMark

Unigine Heaven i Valley

Kolejnym zastosowanym przeze mnie benchmarkiem całego systemu są programy Unigine Heaven i Unigine Valley. Do testu komputera wykorzystałem zdefiniowane przez producenta programu ustawienia.

Wyniki tych testów widoczne są poniżej. Jak widać potwierdzają one tezę, że gry w rozdzielczości FullHD to maksimum możliwości złożonego przeze mnie komputera. Prawdopodobnie w niektórych grach trzeba będzie wybrać niskie ustawienia graficzne.

Zdjęcie wyników testów komputera w programie Unigine Heaven

Zdjęcie wyników testów komputera w programie Unigine Valley

Cinebench R15 i CPU-Z

Kolejnym krokiem było przetestowanie procesora w dwóch aplikacjach benchmarkowych. Pierwszą z nich jest bardzo popularny Cinebench R15. Drugą dość stary, choć wciąż skuteczny CPU-Z. Procesor jak na swój wiek sprawdza się całkiem nieźle. Szczególnie ciekawe jest porównanie z 5 generacji młodszym i5-7600K.

Na koniec skorzystałem też z najnowszej wersji Cinebencha - R20, w którym procesor uzyskał 970 punktów w teście renderowania grafiki 3D.

Zdjęcie wyników testów procesora w programie Cinebench R15

Zdjęcie wyników testów procesora w programie CPU-Z

Podsumowanie

Wyniki testów syntetycznych nie są powalające i jasno dają do zrozumienia, że w najnowszych grach rozdzielczość FullHD będzie zmuszać użytkownika do stosowania niskich ustawień graficznych. Warto jednak pamiętać, że na budowę całego komputera przeznaczyłem jedynie 650 złotych.

Udostępnij