Ta strona wygląda lepiej z uruchomionym JavaScript

i5-2500 + GTX1050: Testy w grach

 ·  ☕ 4 min czytania

Przetestowałem już komputer przy pomocy programów do benchmarków, teraz przyszła pora na gry. Wybrałem kilka popularnych tytułów i zmierzyłem jak najwięcej parametrów pracy komputera. W tym artykule zebrałem wszystkie otrzymane wyniki.

Zdjęcie z League of Legends

Podzespoły testowanego komputera

  • Procesor Intel Core i5-2500, 4 rdzenie, 3,3GHz, turbo do 3,7GHz
  • Karta graficzna ASUS ROG STRIX GTX1050 z 2GB pamięci GDDTR5
  • Pamięć RAM DDR3 8GB 1333MHz
  • Dysk SSD 240GB AData SU650
  • Dysk HDD SATA 500GB
  • Płyta główna HP 1494 (z komputera HP Elite 8200)
  • Zasilacz HP 320W
  • System operacyjny Windows 10 Home

League of Legends

Wybrałem najwyższe możliwe ustawienia graficzne w rozdzielczości 1080p. Zdecydowałem się na rozgrywkę w trybie ARAM, w którym o wiele więcej dzieje się w jednym miejscu.

Podczas rozgrywki ilość FPS niewiele razy wychodzi poza zakres 100-170. Duża rozbieżność spowodowana jest zmienną dynamiką gry.

Frametime przez większość czasu jest poniżej 10ms, ze skokami do 20ms. Kilka razy zdarzyło osiągnąć czas nawet 100ms. Wydaje mi się, że było to spowodowane brakiem generowania klatek podczas śmierci w grze.

Counter-Strike: Global Offensive

Kolejny test to chyba najpopularniejsza gra e-sportowa - CS:GO. Na początku uruchomiłem ją przy najwyższych możliwych ustawieniach graficznych w rozdzielczości 1080p. Do testu wybrałem deadmatch na mapie Dust 2.

Średnia ilość klatek uzyskiwana przez komputer to 133, ale niestety 1% najniższych to zaledwie 55. Z tego powodu postanowiłem zmienić ustawienia graficzne na najniższe przy zachowaniu rozdzielczości FullHD. Takie ustawienia i tak są najpopularniejsze.

Wyniki były zdecydowanie lepsze - ilość klatek na sekundę przez większość rozgrywki waha się między 130 i 250, a frametime ustabilizował się na poziomie 15ms.

Fortnite

Następny bardzo popularny tytuł, który uruchomiłem to Fortnite. W tej grze tak samo jak w poprzednich wysoka ilość generowanych klatek pozwala na zdobycie przewagi nad przeciwnikami.

Test zdecydowałem się zrobić na ustawieniach najbardziej zalecanych do internetowej rywalizacji: rozdzielczość 1080p, wszystkie ustawienia graficzne na najniższym poziomie z epickim zasięgiem widzenia i 100% skalowania obrazu.

Początkowo zaobserwowałem bardzo dużą rozbieżność FPS (90-170), a frametime skakał do nawet 60ms. Aby poprawić płynnośc gry zablokowałem maksymalną ilość klatek generowanych na sekundę na poziomie 120.

Dzięki takim ustawieniom, przez większość gry ilość FPSów znajdowała się w zakresie 100-120, a frametime nigdy nie przekroczył 35ms.

GTA V

Ta gra nie należy do najnowszych, ale przez to że jeszcze nie doczekała się następcy nadal jest bardzo popularna.

Uruchomiłem ją w rozdzielczości 1080p i początkowo wybrałem najniższe możliwe ustawienia graficzne. Średnia ilość klatek na poziomie 109 spowodowała, że zmieniłem ustawienia na “wysokie”.

Ilość FPS oczywiście spadła, ale utrzymywała się w zakresie 45-88, a gra sprawiała wrażenie płynnej.

Wiedźmin 3

Na koniec zostawiłem sobie Wiedźmina 3. Postanowiłem nie rezygnować z rozdzielczości 1080p, ale od razu wybrałem najniższe możliwe ustawienia graficzne.

Okazało się, że to bardzo dobry wybór i gra działała płynnie podczas zwiedzana zaludnionych miast, a także podczas dynamicznej walki.

Co prawda frametime sporadycznie skakał do nawet 60ms, ale przez znaczną większość rozgrywki znajdował się poniżej 20ms, a ilość klatek generowanych sekundę była w zakresie 55-70.

Podsumowanie

Poniżej w tabeli zebrałem bardziej szczegółowe dane przeprowadzonych testów.

Mierzony parametr LoL CS:GO Fortnite GTA V Wiedźmin 3
średni FPS 145 175 114 66 65
1% najniższych FPS 95 83 55 43 50
wykorzystanie CPU [%] 50-80 55-75 100 70-100 60-100
zajęty RAM (max 8) [GB] 4 4,5 5,8 5,5 4,5
wykorzystanie GPU [%] 60 40-80 80-95 95-100 100
zajęty RAM GPU (max 2) [GB] 1 0,9 1,5 2 1
max temperatura CPU [°C] 55 56 63 59 60
max temperatura GPU [°C] 55 57 57 57 57
max pobór mocy [W] 140 142 150 148 154

 

Zgodnie z oczekiwaniami, komputer nadaje się do grania w gry w rozdzielczości FullHD. Temperatury i pobór mocy wygladają bardzo bezpiecznie. Wykorzystanie CPU i GPU jest na zbliżonym do siebie poziomie. Oznacza to, że stary proces i5-2500 pasuje idealnie do zestawu z GTX 1050.

Wydaje mi się jednak, że gdybym uruchomił którąś z bardziej wymagających i nowszych gier to nie było tak łatwo. Z drugiej strony komputer świetnie nadaje się do grania w e-sportowe tytuły i kosztował jedynie 650 złotych, więc wyniki są jak najbardziej pozytywne.

Udostępnij